Hvad kan løsningen være til håndtering af digital mobning? Digital mobning har, som nævnt under ‘Hvordan straffes digital mobning’, en stor gråzone for de handlinger, der er uacceptable, men stadig ikke er strafbare. Unge mennesker er måske ikke klar over alvoren af deres handlinger, ikke kun hvordan de sårer andre personer, men også de langsigtede konsekvenser det psykisk kan have for offeret.
Vi skal ikke straffe unge mennesker
Når det handler om unge mennesker, skal vi ikke tale om straf, men i stedet undersøge hvilke konsekvenser digital mobning bør have. En kort samtale med mobberen om, hvad de har gjort galt, er ikke nok. Jeg synes ikke, at vi skal straffe unge mennesker, vi skal derimod danne dem og give dem uddannelse i digital adfærd. Der skal implementeres nye retningslinjer med fokus på digital uddannelse. Mit forslag er, at digitale mobbere skal gennem et slags uddannelsesforløb. Selvfølgelig hvis de har udført virkelig slemme krænkelser, kan en straf ikke undgås, men det skal ikke den første løsning på problemet. Forløbet kan være en slags samfundstjeneste eller alvorlige snakke i samarbejde med SSP, hvor mobberen lærer konsekvenserne af deres handlinger og får forståelse for, hvorfor digital mobning er uacceptabelt. Samtidig skal vi også tilbyde støtte til de børn og unge, som udsættes for digital mobning. Hvis vi uddanner børn og unge i digital adfærd, har de unge stærkere værktøjer til at bryde den onde cirkel, som digital mobning er. De voksne, som står for forløbet, skal være uddannet personale, som kan håndtere mobning. Det skal ikke være almindelig pædagogik.
Når det så vedrører personer over 21 år, er et forløb ikke en hård nok konsekvens. På det tidspunkt bør vi som mennesker kende til konsekvenserne af vores handlinger. Selvom den digitale mobning ikke nødvendigvis er en direkte lovovertrædelse, bør digital mobning have hårdere konsekvenser, end det har i dag. Vi har svært ved at håndtere den digitale verden, hvorfor det er svært at vurdere, om mobberen skal have en hård straf, fordi de skriver, at en anden er dum, men på den anden side er straffen for deling af krænkende indhold måske for blød.